Tuesday, February 1, 2011


  
  
I dag lagde jeg hjemmelaget marshmallows , dyppet i rosa sukker …….så godt!! 
Syns at hjemmelaget marshmallows er utrolig godt og det er veldig enkelt å lage. Det blir litt klissete,  men det er det verdt.
Så her kommer oppskriften som jeg har fått av min kjære mamma en gang i tiden :
  
  • 240 ml  vann
  • 25 gram gelatin (pulverform)
  • 400 gram sukker
  • 240 ml lys sirup
  • 3 ts. vanilje extract
Først   blander du bare halvparten av vannet med gelatinpulveret i mikseren og lar det hvile i 10 minutter. 
  
Så tar du  resten av vannet,  blander det sammen med sukker og sirup i en kjele, og lar det bli godt oppvarmet,  114 grader , så du ser at sukkeret er smeltet.
  
 
   
Så blandes det varme sukkervannet langsomt i din mikser  sammen med  gelatinblandingen i cirka 10 minutter. 
I begynnelsen  tenker du kanskje som meg at dette aldri blir aldri stivt, men det blir det.   
   
 
  Ha tålmodighet og vent , så kommer du til å se at den blir stiv. Tilsett så til slutt vanilje extract. 
 
Nå fyller du en sprøyte pose med røra, setter en stor tipp i den,  og spruter ut små kuler.  
   
  Ha sukker på en tallerken og rull kulene godt på alle sider og la det stå kaldt til neste dag. 
PS: Rosa sukker får du ved og ta sukker i en pose, blande i noen dråper farge ( jeg brukte lys rosa farge fra Wilton) og  rister posen godt …og du har rosa sukker !
Oppbevar Marshmallows i en tett boks så varer den lengre og den holder seg myk. 
 
Lykke til 

No comments:

Post a Comment